Stretchning - Näsbyparks TK - Tennis - IdrottOnline Klubb
Hoppa till sidans innehåll

Stretchning


När rörligheten försämras kan det ofta vara en bidragande faktor till att skador uppstår. Genom att hela tiden förbättra din rörlighet finns det stora fördelar även i spelet där rörligheten ofta en avgörande faktor, tex bollar som ligger utanför de vanligaste positionerna i en forehand eller backhand.  Bollar där spelaren får strecka ut sig till det yttersta i kantspel eller jaga en låg boll.

 

I nya studier på elittennisspelare har man kunnat visa att det finns ett samband mellan bra rörlighet i handled/axel och servhastigheten.

 

När det gäller stretching inom den vetenskapliga världen så råder det olika meningar om vilken metod som är effektivast. Generellt brukar det vara vanligare att använda dynamisk och aktiv rörlighet, dvs rörelser i en högre hastighet som uppvärmning och före match medan statisk klassisk stretching oftare används efter spel.

 

Skiljer sig stretching och rörlighet från barn till vuxna och äldre?

 

Ja, vissa former som stretching (PNF) kan vara direkt skadligt för barn då senfästen i skelett inte är fullt utvecklade och starka nog. För de allra äldsta är uppvärmningen av större betydelse och även här behöver stretchingen vara åldersanpassad.

 

Även inom rörlighet och stretching är tekniken helt avgörande för att träffa de muskler man önskar töja ut.

 

De allra flesta mår bra av att strecha, framförallt efter träning. I bifogat dokument finner du relevanta övningar för tennisspelare.

 

Stretchövningar för tennis.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:28
Skribent: Jesper Skaneby
Epost: This is a mailto link

klart.se

  

 

Audi Danderyd

Framtidsfys.org 

 

Max

Riflex-logo

min_tennis_mar_2012_170x170_01

Postadress:
Näsbyparks TK - Tennis
Bergtorpsvägen 41
18364 Täby

Besöksadress:
Bergtorpsvägen 41
18364 Täby

Kontakt:
Tel: +4687562202
E-post: This is a mailto link

Se all info