Hoppa till sidans innehåll

Konditionsträning


I tennis används tiden mycket för att springa på banan i olika former. Tennis är en bra konditionsform för både hjärta och lungor. På högre matchnivåer är det inte ovanligt att matcherna håller på i 3 timmar och ända upp till 5 timmar, något som leder till att en bra tennisspelare har kapacitet som en långdistanslöpare.

 

Löpträning eller inte?

 

På vetenskaplig nivå finns det lite underlag för att hävda att mängdträning av löpträning skulle vara en framgångsrik träningsmetod, för spelare på elitnivå.

Däremot finns det många olika faktorer som bidrar till att du blir trött och utmattad när du spelar tennis. Eftersom löpningen på tennisbanan ofta består av riktningsförändringar och rusher är benstyrka, i olika former, viktig.

 

För att förebygga skador rekommenderas koordinationslöpning, dvs. löpning i olika riktningar tex. att träna på att springa baklänges eller sidleds . För att öka muskeluthållighet är ruscher, 1-10m upprepande gånger, ett alternativ och en mer krävande löpmetod.

 

Det som är viktigt att komma ihåg är att rusher belastar kroppen mer och risken för sträckningar eller överbelastningsskador ökar - var noga med uppvärmningen!


För dig som har en vana av löpning så rekommenderas NPTK rundan, passar såväl sommar, höst, vinter och vår. Rundan passerar både hallen och Näsaäng. Sträckan är 7,3 km.

 

NPTK_rundan

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:28 Skribent: jesper Skaneby
Epost: This is a mailto link

klart.se

  

 

Audi Danderyd

Framtidsfys.org 

 

Max

Riflex-logo

min_tennis_mar_2012_170x170_01

Postadress:
Näsbyparks TK - Tennis
Bergtorpsvägen 41
18364 Täby

Besöksadress:
Bergtorpsvägen 41
18364 Täby

Kontakt:
Tel: +4687562202
E-post: This is a mailto link

Se all info